"Täällä on rajalla Rautu, tanner taistelun tulisen"
Tiedot esihistoriallisen ajan Raudusta ovat sangen vähäiset. Hyvien metsästys- ja kalastusmahdollisuuksien johdosta on
kuitenkin ilmeistä, että alueella on ollut ainakin satunnaista asutusta hyvin varhain. Ensimmäinen kiinteä muinaislöytö,
hautaröykkiö, on tehty Sakkolan Lapinlahden kylästä ja se on ajoitettu 700-luvulle.
Kristillisen aikakauden lähestyessä alkaa Raudun alueelta löytyä merkkejä pysyvästä asutuksesta.
Siitä kertovat mm. monet pitäjästä löytyneet kalmistot. Oman lisänsä muinaishistoriaan tuovat aarrelöydöt,
jotka kertovat Karjalan ja Raudun kosketuksista vieraisiin kulttuureihin. Vehmaisten Pönniönmäen löytö sisälsi
433 hopearahaa ja 49 rahankappaletta sekä hopeaesineitä. Rahoista suurin
osa oli saksalaisia, mutta joukossa oli myös joku arabialainen, böömiläinen, englantilainen ja tanskalainen myntti.
Toinen löytö on tehty Raudun pappilan maalta ja se sisälsi yhdeksän arabialaista
ja kahdeksan länsimaista rahaa. Molempien löytöjen rahat ja esineet ovat peräisin 1000-luvulta.
Nämä ja muutamat muut löydöt johtavat olettamukseen, että rautulaisilla oli jo silloin kosketuksia
läntisiin kulttuureihin, lähinnä kauppiaiden välityksellä. Viikinkien esimerkiksi tiedetään tehneen
pitkiä kauppamatkoja niin itään kuin länteenkin. Aarrekätköt kuvastavat ehkä näiden matkojen sotaista luonnetta.
Osa Raudun asukkaista on saattanut siirtyä sinne etelästä Inkerinmaalta tai muiden
suomensukuisten kansojen asuinalueilta tuoden mukanaan omia tapoja ja vaikutteita.
Idän ja lännen välinen kaupankäynti vaikutti merkittävällä tavalla Raudunkin elämään. Suomenlahti ja Karjalan Kannas
olivat oleellinen osa Nevalle ja edelleen Novgorodin alueelle suuntautunutta
kauppareittiä. Eri uskontojen välinen taistelu pakanallisen Karjalan herruudesta ja hallinnasta oli
veristä, käännytystä tehtiin miekalla ja tapparalla enemmän kuin saarnaamalla. Tietoisuus uudesta uskosta oli kaupan
ja kauppiaiden välityksellä kuitenkin jo saavuttanut kaukaisen Karjalan, vaikka elettiin pakanuudessa. Vanhat tavat,
uskomukset ja omien jumalien palvonta oli juurtunut syvälle
kansan keskuuteen, eivätkä ne olleet helposti korvattavissa.
Rautu on vuosisatoja ollut rajamaata idän ja lännen välillä. Sodat ovat aikojen kuluessa hävittäneet
sen useasti, mutta aina se on rakennettu uudelleen ja elämä kovissa oloissa on jatkunut. Karjalan
heimo eli suhteellisen itsenäistä elämää aina 1100-luvun lopulle asti halliten Laatokan länsi- ja pohjoispuolta
ja sen nautintaoikeus ulottui Kainuuseen ja Pohjanmaan lohijoille asti. Laatokan eteläpuolella asui slaavilaisia
kansoja, muun muassa novgorodilaiset, joista tuli Karjalan kansan orjuuttaja sadoiksi vuosiksi. Ruhtinas Jaroslav
Vsevolodinpoika voitti karjalaiset taistelussa vuonna 1227
ja kastoi heidät kreikkalaiskatoliseen uskoon periaatteella "Mistä Herra, sieltä Usko." Karjala ja Inkerinmaa
olivat näin joutuneet Novgorodin vallan alaisuuteen.
Taistelu Karjalan herruudesta ja uskonnosta sekä samalla idän kauppareitin hallinnasta huipentui
Ruotsin kuninkaan Birger Maununpojan aikaisen valtiaan ja mahtimiehen Tyrgils Knuutinpojan tekemään ns. kolmanteen
ristiretkeen vuonna 1293 Viipuriin ja sen ympäristöön. Ruotsin valtakunta
halusi turvata etunsa Suomenlahden itäosassa ja samalla levittää alueelle roomalaiskatolisen uskon.
Valtansa tueksi ja tunnusmerkiksi rakennettiin mahtava Viipurin linna. Noin kolme vuosikymmentä
kestäneiden taistelujen seurauksena solmittiin rauha Ruotsin ja Novgorodin välille Pähkinäsaaressa
vuonna 1323. Tämä rauha saneli pitkälle tulevaisuuteen myös Raudun kohtalon. Rauhansopimuk-
sessa määrättiin Käkisalmen lääni ja siihen kuuluneet pogostat (pitäjät) Rautu, Sakkola, Käkisalmi,
Kurkijoki, Sortavala, Salmi, Ilomantsi ja alueella sijainneet luostarit, Valamo, Konevitsa ja Kuhasalo
Novgorodin alaisuuteen. Viipuri linnoineen ja sen alaisine lääneineen sen sijaan jäi Ruotsille. Etelässä raja alkoi
Suomenlahdelta Siestarjoelta jakaen Kannaksen kahtia ja jatkui senjälkeen kohti luodetta nykyisen Raahen seudulle.
Rajalinja oli huonosti määritelty ja siitä syystä syntyi myöhemmin monia selkkauksia ja sotia.
Karjalaisten monet yritykset ruotsalaisten tuella Novgorodin herruuden kukistamiseksi eivät tuottaneet tulosta ja
vuonna 1360 novgorodilaiset vahvistivat entisestään asemiaan Käkisalmessa rakentamalla tulipalossa tuhoutuneen linnan
tilalle entistä vahvemman ja suuremman kivisen linnoituksen valtansa turvaamiseksi. Linnoituksen jykevä torni on ollut
Käkisalmen tunnusmerkkinä meidän päiviimme asti. Ruotsin toistuvista valloitusyrityksistä huolimatta Käkisalmen lääni ja
Rautu sen mukana säilyi Novgorodin alaisuudessa aina vuoteen 1478, jolloin Venäjän suuriruhtinas Iivana liitti
Novgorodin Venäjän valtakuntaan. Rautulaisillekin tulivat uudet isännät ja tavat. Euroopasta lähtöisin oleva
läänitysjärjestelmä oli Novgorodin valtakaudella tullut Rautuunkin. Talonpojat olivat joutuneet alistettuun asemaan ja
itsenäisen elämisen mahdollisuudet olivat oleellisesti heikentyneet.
Uudet valtiaat panivat toimeen Käkisalmen läänissä verokirjoituksen vuonna 1500 ja sen suorittivat
Dmitri Vasilinpoika Kitajev ja Nikita Guba Simonpoika Moklokov ja näin syntyi ns. Vatjan viidenneksen verokirja.
Sen perusteella voidaan päätellä Raudussa olleen 150 kylää ja 249 taloa. Asukasluku lienee ollut noin 2100 henkeä, jota
voidaan pitää melko korkeana. Pitäjän suurimmat kylät olivat Orjansaari, Kaskaala ja Mäkrä, joissa kussakin mainitaan olleen
neljätoista taloa. Novgorodin arkkipiispa oli 1400-luvulla Raudun mahtavin lääninherra ja hänen hallintaansa kuului
mm. koko Kaskaalan kylä. Vallanvaihdon myötä myös läänitykset vaihtuivat uusille isännille, Kaskaala ja monet muutkin Raudun
kylät tulivat moskovalaisen Savenien perheen hallintaan. Osansa Raudusta sai myös Käkisalmessa asunut Karjalan maaherra.
Elantonsa rautulaiset saivat 1500-luvulla maanviljelyksellä ja karjanhoidolla. Viljely oli pääasiassa
kaskeamista, mutta myös peltoviljelyä harjoitettiin, etenkin ohraa ja vehnää kasvoi pelloilla, mutta ruis oli kaskimaiden
viljakasvi. Edellä mainittujen lisäksi kasvatettiin myös pellavaa vaatteiden valmistusta varten. Karjanhoito oli vaatimatonta,
tarvittavaa rehua ei vähäisten peltojen ja niittyjen joh-dosta ollut riittävästi eläinten ravinnoksi. Verokirjoista voidaan
kuitenkin päätellä muutamia lehmiä pidetyn, sikoja ja kanoja ei juuri nimeksikään. Lampaita sen sijaan näyttää jonkin verran
kasvatetun villan, vuotien ja lihan saamiseksi. Veroa rautulaiset maksoivat valtiolle ts. ensin Novgorodille ja sen jälkeen
Moskovan suuriruhtinaalle. Tätä veroa kutsuttiin obsaveroksi ja se oli verokirjassa määritelty kyläkohtaisesti. Obsa oli
veroyksikkö, jonka suuruudeksi on arveltu maa-alaa, jonka mies ja hevonen pystyi pitämään viljelyksessä. Obsalukuun vaikutti
lisäksi maan laatu ja muut nautintaoikeudet, kuten metsästys- ja kalastusmahdollisuudet. Raudun obsaluku oli verokirjan mukaan
289 vuonna 1500 ja taloja oli 249 ts. talojen keskimääräinen obsaluku oli noin 11/5, talot olivat siis likimain yhden miehen ja
hevosen hoidettavia maapalasia.
Aprakkaveroa talonpojat maksoivat läänityksen haltijalle ja se oli tavallaan vuokraa siitä maasta mitä he viljelivät. Veron
määrä vaihteli melkoisesti, mutta yleisimmin sen suuruus oli neljännes tai viidennes sadosta. Tämän lisäksi maksettiin vielä
rahaveroa. Kaskaalan kylässä vero oli ilmeisesti neljännes sadosta.
Kreikkalaiskatolinen usko oli Käkisalmen läänissä tullut vallitsevaksi Novgorodin herruuden aikana. Jo aikaisemmin mainittu
ruhtinas Jaroslav Vsevolodinpojan sotaretki Karjalaan edisti kreikkalaiskatolisuuden juurtumista myös Rautuun. Uutta uskoa ei
kansa omaksunut heti, vaan se sekoittui pakanalliseen palvontaan ja niinpä Novgorodin arkkipiispa Makerij vielä vuonna 1534
valitti Moskovan suuriruhtinaalle, että pakanallista taikauskoa harjoitettiin Käkisalmen alueella asuvien suomalaisten
keskuudessa.
Raudussa oli 1500-luvulle tultaessa tehty paljon kristinuskon juurruttamiseksi kansan mieleen. Pitäjässä oli oma kirkko, joka
oli omistettu Suurelle Basilius Cesarealaiselle. Seurakunnan esipaimenena toimi Jakov-niminen pappi. Raudussa oli kirkon
lisäksi kolme kappelia, jotka toimivat munkkien hoidossa. Kappelien hoidon lisäksi munkkien erityisenä tehtävänä oli pakanuuden
hävittäminen karjalaisen väestön keskuudessa. Erityistä mainetta tässä tehtävässä sai Ilja-niminen munkki, joka kovaotteisesti
hävitti uhrimajat, hakkasi maahan ja poltti uhrilehdot ja viskasi veteen pyhät kivet ja kastoi ne, joita ei vielä oltu kastettu.
Seurakunnan pappi sai elantonsa viljelemällä kirkon maata ja lisäksi hän sai erilaisia lahjoja sekä
maksuja kirkollisista toimituksista. Veroja hänen ei tarvinnut maksaa.
Ruotsin vallan aika
Pitkään jatkunut rauhan aika päättyi 1500-luvun puolivälissä kuningas Kustaa Vaasan hallituskaudella Ruotsin ja Venäjän välisen
sodan aikana. Varsinainen hävitys kohtasi Karjalaa kuitenkin vasta
vuosina 1570-1595 käydyn pohjoismaisen 25-vuotisen sodan aikana. Herman Pietarinpoika Flemming joukkoineen hävitti sota- ja
ryöstöretkillään Käkisalmen ja Pähkinäsaaren alueita vuosina 1572-1573 sekä jälleen vuonna 1577. Eräänlainen ratkaisu syntyi
vuonna 1580, kun Pontus de la Gardien joukot valtasivat Käkisalmen ja koko lääni ja Rautu sen mukana jäi Ruotsin hallintaan.
Niin ruotsalaisten kuin venäläisten toimesta tehtyjen hävitysretkien seurauksena Karjalan Kannas
oli lähes autio. Raudussa mainitaan olleen ainoastaan 13 talonpoikaistaloa. Vuonna 1589 tilanne oli
vielä huonompi, pitäjässä oli vain 11 asuttua taloa, Kaskaalan kylä oli ilmeisesti täysin autio. Ruotsin kuningas Juhana III
ryhtyi voimakkaasti asuttamaan Käkisalmen linnaläänin aluetta kehoitta- malla mm. sotamiehiä asettumaan alueelle ja näin
Raudunkin väkiluku alkoi hiljalleen kasvaa.
Ruotsin valtakausi jäi tällä kertaa lyhyeksi, sillä vuonna 1595 solmitussa Täyssinän rauhassa se luovutti Käkisalmen läänin
takaisin Venäjälle. Ruotsissa päähuomio kiinnitettiin pohjoisempien alueiden omistukseen. Raja tuli kulkemaan entistä idempänä
ja päätymään Jäämerelle.
Venäjän vallanperimysriidat antoivat Ruotsille mahdollisuuden puuttua uudelleen Käkisalmen läänin omistuskiistaan ja vuonna
1610 Jaakko de la Gardie joukkoineen aloitti Käkisalmen linnan piirityksen ja 2.3.1611 linna antautui. Stolbovan rauhassa
vuonna 1617 Käkisalmen lääni liitettiin jälleen Ruotsiin. Rautukin sai taas uuden isännän. Käkisalmen lääniin muuttaneet
uudisasukkaat eivät Täyssinän rauhan jälkeen muuttaneet pois kodeistaan, vaikka ne jäivät venäläisten haltuun. Muuttoliike
jatkui Ruotsin uuden valtakauden myötä ja vuonna 1613 Kaskaalan kylässäkin todetaan olleen
13 asuttua taloa ja Raudun koko väestömäärän arvioidaan olleen noin 650 henkeä.
Stolbovan rauhassa myös Inkerinmaa liitettiin Ruotsiin, joten raja Venäjää vastaan siirtyi Raudusta
kauas etelään. Historiassa seurasi pitkä rauhallisen kehityksen kausi, 1600-luku. Rauhan rikkoi
ainoastaan kuningas Kaarle X Kustaan sota vuosina 1656-1657. Raudun kannalta sota oli merkityksellinen, sillä sen kirkonkylässä
käytiin eräs sen sodan ratkaisevimmista taisteluista 14.7.1656, jossa venäläiset saivat kokea katkeran tappion. Taistelujen
aiheuttamien tuhojen lisäksi tämä sota toi Raudulle ja rautulaisille lisää rasitteita, koska Kustaa Hornin joukot majoittuivat
Rautuun loppuvuodeksi 1657.
Ruotsin vallan myötä Käkisalmen lääniin tuli ruotsalainen läänitysjärjestelmä. Stolbovan rauhan
jälkeen koko läänin sai hallintaansa maineikas sotapäällikkö Jaakko de la Gardie, koska hän oli antanut rahaa Ruotsin kruunulle
sodan rahoittamiseksi. Alueen verotulot menivät lainan lyhennyksiksi. Rautu oli mukana tässä läänityksessä vuoteen 1630 asti.
Myöhemmin valtaosa Raudusta, Kaskaalan kylä mukaan lukien, kuului Örneholman vapaaherrakuntaan, jonka talomäärä oli kaikkiaan
182. Läänityksen haltiaksi tuli vapaaherra, valtaneuvos Johan Adler Salvenius 12.3.1651. Hänen
kuoltuaan jo seuraavana vuonna läänitys siirtyi kuningatar Kristiinan toimesta Salveniuksen leskelle
Margareta Skutelle, joka hallitsi vapaaherrakuntaa vuoteen 1657 asti. Örneholman seuraava valtias
oli Kaarle X Kustaan sodissa ansioitunut kenraalimajuri Paul Würtz, jolta läänitys siirtyi Niilo Gripenhjelmille vuonna 1676.
Isossa reduktiossa läänitys palautui kruunulle ja se vuokrattiin käskynhaltija Piperille ja vuonna 1685 inspehtoori
Åke Olofssonille. Vuonna 1699 siirtyi Örneholman hallinta Olofssonin pojalle.
Heti valloituksen jälkeen Ruotsi aloitti alueiden verotuksen. Vuosina 1580 ja 1590 tilanne oli kovin
vaikea, taistelujen ja hävitysten jäljiltä veronmaksukyky oli lähes olematon, uudisasukkaat olivat köyhiä ja venäläiset tekivät
ryöstöretkiä hävittäen senkin vähän, mikä oli saatu kylvettyä tai rakennettua. Vuonna 1611 tapahtuneen Käkisalmen valtauksen
jälkeen tilanne oli jo vähän parempi, olot alkoivat sotien jälkeen vakiintua ja Raudussakin elämä asettui uusiin uomiin.
Verotuksen pohjana olivat Venäjän valtakaudelta periytyneet obsa ja aura (aura = 3 obsaa). Auran uudeksi nimeksi tuli aateri
eli atra. Verotus kokonaisuudessaan oli hyvin sekavaa ja monimutkaista.
Esimerkiksi vuonna 1613 suoritetussa verotuksessa yhdeltä aaterilta kannettiin veroa seuraavasti:
12 äyriä rahaa, 2 tynnyriä viljaa, joko ruista tai ohraa, 1 tynnyri kauraa, 2 naulaa voita, 2 naulaa talia, 3 naulaa humaloita,
4 naulaa hamppua, 1/5 nautaa ja lammasta, 11/2 kuormaa puita, 1 parras
heinää, 2 kupoa olkia, 1 tukki ja 1 lauta, lisäksi oli tehtävä 6 päivätyöpäivää. Myöhempinä aikoina
verotus edelleen kiristyi. Päivätyöt tehtiin lähinnä Käkisalmen linnoituksen kunnostustöissä. Pitkän
matkan vuoksi, noin kuusi penikulmaa, ne koettiin erityisen hankaliksi ja ajanmittaan ne korvattiin rahaverolla.
Varsinaisten verojen lisäksi kannettiin ns. apuveroja milloin mihinkin tarpeeseen, useimmiten sotaväen varusteisiin ja
virkamiesten kuluihin.Verotukseen liittyi varmaankin väärinkäytöksiä ja epäselvyyksiä, koska kuningas Kustaa II Adolf määräsi
vuonna 1630 toimitettavaksi verotarkastuksen ja uuden verollepanon. Työn suoritti kuninkaan uskottu, korkeaan asemaan noussut
Karjalan oma mies Eerikki Antinpoika Trana, johon useas-ti vedottiin tulevina vuosina riitaisuuksien ratkaisuissa. Tarkastuksen
tuloksena päädyttiin Raudun osalta aaterilukuun 114. Venäjän vallan lopulla auraluku oli 118 ja kun uusi aateri oli vain puolet
vanhasta aurasta, kuvastaa se hyvin sotien aiheuttamien hävitysten suuruutta, vielä 20 vuotta taistelujen päättymisen jälkeen
Raudun veronmaksukyky oli vain noin puolet sotaa edeltäneen ajan maksukyvystä.
Ruotsin aseiden myötä itäiselle Kannaksellekin tuli luterilainen usko. Sodat olivat 1500-luvun lopulla tuhonneet
kreikkalaiskatolisen väestön lähes täysin. Autioille seuduille siirtyi väestöä läntiseltä Kannakselta ja muualtakin
valtakunnasta. Uudet tulokkaat olivat luterilaisia ja toivat uuden uskon asuttamilleen alueille. Ensimmäinen luterilainen
saarnamies alueella oli Käkisalmen linnan saarnaaja Matias Petri. Vuonna 1592 hän jäi venäläisten vangiksi ja vielä
vaikeammaksi tilanne tuli Käkisalmen läänin jäätyä Täyssinän rauhassa jälleen venäläisten haltuun. Vuoden 1611 valtauksen
jälkeen tuli Käkisalmen kirkkoherraksi Henrik Tuomaanpoika Winter ja hänen vaikutuksensa ulottui
laajalle alueelle vallatussa Käkisalmen läänissä.
Rautu muodostettiin omaksi luterilaiseksi seurakunnaksi vuonna 1620 ja ensimmäinen kirkkoherra
oli Antti Olavinpoika. Hänen seuraajiaan olivat Lauri Juhanpoika Ulvik, Yrjö Laurinpoika ja herra
Greels. Rautu kuului niihin seurakuntiin, joissa tuomiokapitulilla oli ratkaisuvalta papin vaalissa ja
vuonna 1662 Viipurin piispa nimitti Raudun kirkkoherraksi Samuel Ulvikin, joka lienee ollut edellä
mainitun Lauri Ulvikin poika. Virassaan Samuel Ulvik toimi lähes kaksi vuosikymmentä ja hänen
seuraajakseen tuli vuonna 1683 Johannes G. Thorenius ja hän hoiti kirkkoherran virkaa aina ison vihan alkuun asti. Vuodesta
1660 lähtien kirkkoherralla oli apunaan kappalainen.
Raudun ensimmäinen luterilainen kirkko on ilmeisesti rakennettu jo 1600-luvulla, mutta mitään kirjallista tietoa siitä ei ole
säilynyt. Kirkko on ilmeisesti ollut puurakenteinen ja sijainnut Kirkkojärven rannalla. Herran huone tuhoutui Raudussa vuonna
1656 käydyn taistelun yhteydessä. Kirkko ilmeisesti kunnostettiin, mutta kun se jatkuvasti vaati korjauksia, päätettiin
pitäjään rakentaa kokonaan uusi kirkko ja se valmistui vihdoin vuonna 1699. Hautausmaa sijaitsi kirkon vieressä ja se on
ollut käytössä aina siihen asti kun Raudussa suomalaisia oli.
Ruotsin kruunun toimenpiteet seudun kreikanuskoisia kohtaan saivat painostuksen luonteen ja osa
heistä muutti Venäjälle. "Venäläinen hapatus" oli lakannut vaikuttamasta, kuten Suomen kenraalikuvernööri, kreivi Pietari Brahe
totesi. Harvalukuinen kreikanuskoisten joukko piti lujasti kiinni uskostaan, eikä säästänyt vaivojaan saadakseen hengellisiä
palveluita. Lähin saarnaaja ja pappi asui Tiuralassa Hiitolassa. Kreikanuskoinen väestö oli harrasta ja uskontoonsa vakavasti
suhtautuvia ihmisiä , jotka muuttuneissa valtiollisissa olosuhteissa olivat joutuneet syrjäytettyyn asemaan. Uskonsa vuoksi
heitä monesti kutsuttiin "ryssiksi."
Kaskiviljely takasi edelleen rautulaisten toimeentulon. Väestön lisääntymisen johdosta syntyi usein
riitoja maiden hallinnasta ja käyttöoikeudesta. Suuren työmäärän vuoksi kaskeaminen johti kyläläiset läheiseen kanssakäymiseen.
Työ tehtiin yhdessä ja tulokset jaettiin tasan siihen osallistuneiden kesken. Kaskeaminen suoritettiin siten, että metsässä
puut kolottiin, ts. kuorittiin ympäri, josta oli seurauksena niiden kuivuminen ja lahoaminen. Menettelytapaa sanottiin
pyöltämiseksi ja kolottua metsää kutsuttin pykäliköksi. Pyälletty metsä sai seistä 7-15 vuotta, ennen kuin se oli valmis
kaadettavaksi ja poltettavaksi. Kaskesta saatiin yleensä kolme satoa, jonka jälkeen se jätettiin uudelleen metsittymään ja noin
20 vuoden kuluttua se oli jälleen uudelleen kaskettavissa. Yleisin kaskimaiden viljakasvi oli ruis, mutta myös ohraa ja
naurista tiedetään siellä viljellyn. Vähitellen kaskimaat tulivat peltoviljelyn piiriin. Asutuksen lisääntyessä tuli
tarpeelliseksi jakaa maat talojen kesken sekä määritellä rajat. Kaskimaistakin alkoi muodostua kilpailua ja tästä syystä
päädyttiin myös kylän yhteismetsien jakoon, jako tapahtui talojen aateriluvun perusteella. Samaa menettelytapaa sovellettiin
myös suoalueiden jaossa.
Metsästys oli jo aikaisemmin menettänyt merkityksensä elinkeinona, mutta vielä 1600-luvulla nimettiin Rautuunkin jahtivouti,
jonka tehtävänä oli huolehtia petoeläiten tuhoamisesta. Erityisesti
karhut ja suuret susilaumat häiritsivät ihmisten elämää. Matkustaminen oli niiden vuoksi käynyt
vaaralliseksi ja Räisälässä kerrotaan karhujen tappaneen vuonna 1666 kaikkiaan 36 hevosta.
Rautu niin kuin muukin valtakunta kohtasi 1600-luvun lopulla kovan koettelemuksen, nälänhädän.
Sato oli monena vuonna 1660- ja 1680-luvulla erittäin huono. Pahin nälänhätä osui vuosiin 1694-1695. Kato oli lähes
täydellinen ja Raudun Örneholman vapaaherrakunnan vuokraaja valitti, että kadon johdosta oli autioksi jäänyt 38 aateria,
84 taloa oli tullut maksukyvyttömäksi, koska asukkaat olivat kuolleet tai kulkivat kerjuulla. Koko läänissä saatiin ruista
tuskin sen vertaa, että se olisi riittänyt siemeneksi. Tämä johti siihen, että puute jatkui vielä vuosia eteenpäin.
Kokonaisuutena voidaan Ruotsin valtakautta pitää myönteisenä kehityskautena Raudussa. Länsimainen kulttuuri ja elämänmuoto
juurtui seudulle ja vahvisti siteitä Suomeen. Pitkään jatkuneen rauhan seurauksena Raudun asukasluku oli 1600-luvun lopulla
kohonnut noin 1400 henkeen. Valtiovalta yritti kaikin tavoin edesauttaa asutuksen leviämistä kovia kokeneille seuduille.
Autioiksi jääneille tiloille muuttaneille saatettiin antaa verovapaus jopa useiksi vuosiksi. Kruunun tarkoituksena oli
luonnollisesti taata tulevaisuudessa mahdollisimman suuret verotuotot tältäkin alueelta.
Ruotsin hallinta-ajalla alkoi Raudussa lukutaidon ja kansanvalistuksen johdonmukainen edistäminen. Vuonna 1644 annetussa
ohjeessa kehotettiin valitsemaan lukkariksi henkilö, joka kykenisi
opettamaan nuorille lukemista ja katekismusta. Tällaisia henkilöitä olivat mm. 1640-luvulla lukkari Airikka sekä vuonna 1666
Matti Paavalinpoika. Kehityksen kulkiessa eteenpäin mainitaan Raudussa olleen koulumestarina Henrik Samuelinpoika Ulvik vuonna
1693. Lukutaito ei ollut vallan tuntematonta tuon ajan savupirteissä.
Elämä Raudussa, kuten muuallakin Karjalassa oli yksinkertaista ja vaatimatonta, maanviljelyksellä
ja kaskeamisella hankittiin elanto. Pelto käännettiin kuokalla tai puuatralla, johon seppä oli takonut
rautaisen kärjen, muokattiin risukarhilla ja kylvettiin siemenet. Valmis vilja kuivattiin ja puitiin riihessä ja jauhettiin
käsikivillä. Karjatalous oli vaatimatonta, heinää ja muuta rehua oli niukasti, pelloilla karjan rehua ei kasvatettu.
Rautulaiset pukeutuivat 1600-luvulla pellavaan ja sarkaan. Lampaita kasvatettiin runsaasti ja pellavaa viljeltiin suuret alat.
Vaatteet tehtiin kotona käsityönä.
Venäjän vallan aika
Ruotsi oli 1600-luvulla kohonnut suurvalta-asemaan Euroopassa, Suomenlahti ja Itämeri olivat
lähes kokonaan sen hallinnassa. Kuninkaaksi oli vuonna 1697 noussut vasta 15-vuotias karoliini
Kaarle XII. Venäjällä oli valtaistuimelle 1690-luvulla noussut tsaari Pietari I, lisänimeltään Suuri.
Ruotsin soturikuninkaan seikkaillessa joukkoineen ympäri Eurooppaa päätti venäläisten tsaari hyödyntää tilaisuutensa
pohjoisessa. Alkoi suuri pohjansota, jota myös isoksi vihaksi kutsutaan. Narvassa häviämänsä taistelun jälkeen tsaari oli
onnistunut kokoamaan uuden armeijan ja vuosina
1701-1702 se hävitti Viroa ja Inkerinmaata. Hävitykset ulottuivat Suomenkin rajaseuduille, Kannakselle. Rautu joutui hävityksen
kohteeksi 8.3.1703. Jumalanpalveluksen aikana venäläiset hyökkäsivät ja surmasivat ihmisiä, ryöstivät omaisuutta, polttivat
taloja sekä ottivat vankeja.
Voittoisten taistelujen seurauksena Pähkinälinna ja Nevanlinna siirtyivät venäläisten hallintaan ja
tsaari Pietari alkoi rakentaa Nevan suulle uutta linnoitusta ja Pietarin kaupunkia vuonna 1703. Varmistaakseen rakentamisen
häiriöttömän etenemisen venäläiset tekivät jälleen hävitysretken Kannakselle. Rautulaiset pakenivat kodeistaan niin tarkkaan,
että läänityksen haltija Reinhold Åkesson väitti pitäjän olleen täysin asumattoman joulukuussa 1704.
Lopullinen ratkaisu Kannaksella tapahtui vuonna 1710, jolloin venäläiset saivat haltuunsa Viipurin
linnoineen. Kolme vuotta myöhemmin tsaari Pietari jatkoi hyökkäystä Suomeen. Vähäisten sotavoimien ja kykenemättömän kenraali
Georg Lybeckerin johdosta koko eteläinen Suomi joutui venäläisten haltuun vuonna 1713. Ylipäällikkyys siirtyi tämän jälkeen
kenraali Karl Gustaf Armfeltille, mutta hänkään ei kyennyt pysäyttämään venäläisten hyökkäystä ja koko Suomi Kajaania
lukuunottamatta oli menetetty venäläisille vuonna 1714. Kajaanin linnakin antautui vuonna 1716.
Taisteluiden edettyä Suomeen olot Karjalan Kannaksella vähitellen rauhoittuivat. Rautulaisetkin alkoivat palata koteihinsa
pakomatkoiltaan. Kyyditysvelvollisuus, sotaväen muonitus, verot ja muut sodan seuraukset rasittivat kovasti köyhtynyttä väestöä.
Uudenkaupungin rauhassa vuonna 1721 Venäjä sai haltuunsa Itämeren maakunnat, Inkerinmaan ja
kaakkois-Suomen, jota alettiin kutsua Viipurin kuvernementiksi tai Vanhaksi Suomeksi. Rauhansopimuksessa taattiin väestölle
vapaa uskonnon harjoitus ja käytännössä voimaan jäivät Ruotsin lait ja oikeuslaitos. Uusi Ruotsin ja Venäjän välinen raja alkoi
Virolahdelta ja kulki koilliseen suurinpiirtein nykyistä rajalinjaa seuraten.
Venäjän vallan myötä tuli Vanhaan Suomeen valtakunnassa voimassa oleva järjestys ja sen mukana
lahjoitusmaakäytäntö. Alueet maineen ja asukkaineen luovutettiin läänityksen haltijalle. Itsenäisistä
talonpojista tuli lähes maaorjia. Rautu läänitettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1714 ja sen sai
kenraali Adam Weide. Läänitykset vaihtuivat nopeassa tahdissa sen mukaan kuka milloinkin oli
hallitsijan suosiossa. Raudun seuraavat haltijat olivat sotamarsalkka Nikita Ivanovitsh Repnin, kreivi Anton Devier ja
kamariherra Stepan Lopuchin. Vuonna 1743 antoi keisarinna Elisabet Raudun läänitykseksi uudelleen armon saaneelle kreivi
Anton Devierille, jonka kuoltua hänen poikansa jakoivat lahjoitusmaat keskenään.
Kenraaliluutnantti, kamariherra Peter Antonovitsh sai Sumpulan hovin, majuri Anton Antonovitsh
peri Leinikylän hovin ja vänrikki Alexander Antonovitsh tuli Vehmaisten hovin omistajaksi. Kaikki
edellä mainitut hovit olivat lähes samankokoisia, aateriluvultaan noin 32.
Sumpulan hoviin kuuluivat seuraavat kylät: Huuhti, Dudenitsa, Kaskaala, Korlee, Kuninkaanselkä, Palkeala, Pienautio,
Raudunkylä, Riikola, Ristautio, Räiskälä, Sirkiänsaari, Sumpula, ja Suurporkku. Kylissä oli yhteensä 70 taloa.
Leinikylän hovi muodostui seuraavista kylistä: Haapakylä, Huttula, Keripata, Kuusenkanto, Leinikylä, Luukkolanmäki, Maanselkä,
Mitronmäki, Mäkrä, Orjansaari, Pirholanmäki, Sissonmäki, Tervolanmäki, Suurhousu, Tokkari, ja Vepsä., yhteensä 58 taloa.
Vehmaisten hovi käsitti seuraavat kylät; Haukkala, Kelliö, Keripata, Kopola, Kärsälä, Liippua, Nuijala, Miettilänmäki,
Paksupolvi, Potkela, Raasuli, Savikkola, Savola, Sunikkola, Suvenmäki, Vakkila ja Vehmainen, Kylissä oli yhteensä 64 taloa.
Kaikki edellä mainitut kylät olivat siis Devierin suvun läänityksinä.
Lahjoitusmaiden hallinta muuttui 1700-luvun loppupuolella perintöjen ja kauppojen johdosta siten,
että omistus jakaantui useampien aatelissukujen kesken. Devierien valtakausi loppui Raudussa vuonna 1808. Vaikuttavaan asemaan
suurine omistuksineen nousi von Fockin suku, joka omisti kokonaan Vehmaisten hovin, osia Leinikylän hovista sekä myöhemmin
Sumpulan hovin. Muina huomattavina läänityksen haltijoina Raudussa 1800-luvun alussa mainitaan Johan von Briskorn ja
paronitar von Pirch.
Oman lisänsä lahjoitusmaajärjestelmään toi se seikka, että Venäjä vuosina 1808-1809 käydyn sodan
seurauksena oli liittänyt koko Suomen valtakuntaansa ja siitä oli muodostettu Suomen suuriruhtinaskunta. Keisari Aleksanteri
I:n hyvä ystävä Kustaa Mauri Armfelt oli onnistunut liittämään Vanhan Suomen osaksi Suomen suuriruhtinaskuntaa vuonna 1812.
Lahjoitusmaajärjestelmä ei sopinut ollenkaan tähän uuteen tilanteeseen ja sen ratkaisemiseksi perustettiin Viipuriin monien
riitojen jälkeen komitea asiaa selvittämään. Useiden erilaisten näkökantojen vuoksi asian käsittely vei paljon aikaa ja vasta
vuonna 1826 keisari antoi yleisen lahjoitusmaa-asetuksen, jossa lahjoitusmaat julistettiin talonpoikien suureksi pettymykseksi
rälssiksi, ts. lahjoituksen saaneiden peruuttamattomaksi omaisuudeksi. Lahjoitusmaatalonpojista tuli lampuoteja, vuokraajia,
jotka olivat täysin donataarien, vuokraisäntien, mielivallan alla.
Lahjoitusmaiden omistajilla, donataareilla oli oikeus verottaa alueensa talonpoikia. Verot suoritettiin luonnontuotteina,
tervana, rukiina, ohrana ja kaurana. Veroa tarkastettiin vuonna 1720 ja sen määräksi tuli taloa kohti 2 ruplaa rahaa,
2 tynnyriä ruista, 1 setverikko (4,77 kappaa) ryynejä ja 3 naulaa voita, lisäksi 20 taloa antoi härän ja 4 taloa lampaan.
Varsinaisten verojen lisäksi talonpojat joutuivat hankkimaan sotaväelle muonaa ja rehuja. Lahjoitusmaatalonpoikien oli lisäksi
maksettava donataareille vuokraa, jonka suuruus oli kokonaan riippuvainen tämän ahneudesta. Veronkannossa esiintyneiden
vaikeuksien johdosta verotusta uudistettiin siten, että kaikki verot yhdistettiin
ja donataareille tuli siitä kaksi kolmannesta ja kruunulle yksi kolmannes.
Vuonna 1728 verotusta jälleen uudistettiin ja tarkoituksena oli päästä Ruotsin vallan aikaiselle tasolle. Tähän revisioon
vedottiin usein seuraavien vuosikymmenten aikana, koska se talonpoikienkin mielestä koettiin kohtuullisemmaksi. Donataarien
aktiivisuuden ja virkavallan tuen avulla verotus kuitenkin kiristyi ja erityisesti päivätöiden määrä kasvoi monesti
kohtuuttoman suureksi, jopa siinä määrin, että talonpoikien omat työt jäivät kokonaan tekemättä. Veroriitoja puitiin
oikeusasteissa monien vuosien ajan ja valituksia tuli keisarille asti. Sotaväkeäkin kerrotaan Raudussa nähdyn
talonpoikien ojentamiseksi ja kurittamiseksi. Talonpoikien huonosta kohtelusta ovat kyseenalaista kuuluisuutta saaneet
erityisesti hovien voudit, moisniekat. Pahoinpitelyt ja muut raakuudet olivat
hyvin yleisiä. Talonpoika saatettiin häätää kodistaan perheineen kovakouraisesti pienenkin laiminlyönnin seurauksena.
Asioita käräjillä ratkottaessa tuomiot olivat säännöllisesti donataarien etujen
mukaisia. Lahjoitusmaakysymys oli Raudun ja koko Vanhan Suomen suurin ongelma 1800-luvun
alkupuolen ajan. Rautuun oli kolmen lahjoitusmaahovin asemasta muodostunut seitsemän hovia,
uusia olivat Miettilän, Maanselän, Potkelan ja Korleen hovit ja ne olivat syntyneet lähinnä maakauppojen seurauksena.
Vuoden 1863 valtiopäivillä nousi vahvasti esille kysymys lahjoitusmaista ja keskusteltiin niiden ostamisesta valtiolle ja
myymisestä edelleen talonpojille perintötiloiksi. Myönteinen päätös asiasta syntyi seuraavilla valtiopäivillä vuonna 1867.
Raudun lahjoitusmaat lunastettiin vuosina 1873-1880.
Lunastetut pinta-alat olivat likimain seuraavat: Sumpula 11800, Leinikylä 4200, Miettilä 4000,
Vehmainen 3500, Maanselkä 3100, Vepsä (Korlee) 3100 ja Potkela 2350 hehtaaria. Asukkaita lahjoitusmailla oli noin 3800 henkeä.
Perintökirjansa, joka vääjäämättömästi osoitti omistusoikeuden tilaan, Raudun talonpojat saivat
vuosina 1880-1886. Tilojen lunastushinta oli suoritettava valtiolle 39 vuoden kuluessa. Suomen
valtion asioihin puuttuminen merkitsi noin 150 vuotta kestäneen lahjoitusmaakauden päättymistä.
Talonpojat joutuivat kuitenkin vielä raskaan sortokauden jälkeen ostamaan itselleen ne tilat, joita
heidän esivanhempansa olivat ominaan vuosisatoja viljelleet. Taloudellinen ja yhteiskunnallinen
kehitys pääsi alkuun vähitellen, mutta tulokset näkyvät vasta vuosikymmenten kuluttua.
Jo aikaisemmin on todettu, että Rautuun rakennettiin uusi kirkko 1600-luvun lopulla. Se jäi kuitenkin lyhytikäiseksi, sillä se
tuhoutui ilmeisesti vuonna 1706 kun venäläiset hävittivät itäistä Kannasta. Uuden kirkon uskotaan valmistuneen vuonna 1728,
se oli puukirkko ja sijaitsi entisellä paikalla Kirkkojärven rannalla. Kirkko oli kuitenkin pieni ja tarve uuden pyhätön
rakentamiseen oli suuri. Uusi kirkko saatiin vasta vuonna 1823. Se sijaitsi uudella paikalla, Varikselan kylässä. Kirkon
piirrustukset oli laatinut italialainen arkkitehti Gharles Bassi, joka tuohon aikaan suunnitteli Suomeen
huomattavan määrän julkisia rakennuksia. Tämänkin kirkon kohtaloksi tuli tuhoutua sodassa vuonna 1918.
Raudun kreikkalaiskatolinen väestö oli keskittynyt pääasiassa Palkealan, Sirkiänsaaren, Keripadan, Vakkilan, Sunikkalan ja
Riikolan kyliin. Ruotsin vallan aikana tätä väestöä oli kohdeltu kovakouraisesti, heidän kirkkonsa ja rukoushuoneensa oli
poltettu ja omaisuus ryöstetty. Venäjän vallan aikana kreikanuskoisten asema hieman parani. Palkealan kreikkalaiskatolinen
kirkko valmistui vuonna 1865 ja sen rakentamisen rahoitti pietarilainen kauppias Rusanow. Kirkon vihkimisen toimitti
metropoliitta Isidoros 3.10.1865. Pitäjässä kerrotaan kirkon lisäksi olleen kolme rukoushuonetta. Kreikkalaiskotolinen
seurakunta toimi hyvin aktiivisesti jäsentensä hengellisen hyvinvoinnin turvaamiseksi.
Rautulaiset saivat edelleen toimeentulonsa pääasiallisesti maanviljelyksestä. Lahjoitusmaakausi
kuitenkin pysäytti tämän elinkeinon kehityksen yli puoleksitoista vuosisadaksi. Viljelyksessä nuodatettin isiltä perittyjä
tapoja ja esimerkiksi rauta-auroja ei pitäjässä juuri ollut. Vuonna 1886 päätti kuntakokous ostaa kuusi Storebran-tehtaan
siipiauraa pitäjäläisten vuokrattavaksi. Vuonna 1891 aurat myytiin huutokaupalla ja yhden niistä osti Juho Mentu.
Karjanhoidossa pitäjän hovit olivat edelläkävijöitä ja esimerkiksi Vehmaisten hovissa oli jo vuonna 1870 englantilaisia
rotusonneja. Lahjoitusmaatalonpojan elämä oli vaatimatonta ja niukkaa, mutta paremmastakaan ei ollut tietoa,
joten elämä kulki latuaan.
Vuonna 1865 annetulla asetuksella Suomeen perustettiin maalaiskunnat. Päätösvaltaa kunnissa
käytti kunnankokous ja toimeenpanovalta oli kunnallistoimikunnalla. Kunnan toiminta-alueeseen määrättiin huoltotoimi,
terveydenhoito, kouluasiat, teiden ja siltojen kunnossapito sekä muita paikallisia asioita.
Yhteiskunnan huoltoa tarvinneet olivat aikaisemmin kuuluneet kirkon vastuulle, mutta uusi kuntalaki velvoitti kuntia
huolehtimaan vähäosaisista. Avun tarpeessa olevien huoltoa kutsuttiin vaivaishoidoksi. Kunta oli jaettu ruotupiireihin ja
kussakin ruodussa huollettiin hoidettavaksi määrätty
henkilö elättämällä häntä vuoronperään ruotuun kuuluvissa taloissa.
Terveydenhuollon alalla rokottaminen isorokkoa vastaan oli ensimmäisiä toimenpiteitä, joihin Raudun kunnassa ryhdyttiin
uuden kuntalain velvoittamana. Tammikuussa 1888 palkattiin kuntaan naispuolinen rokottaja, jolla oli myös kätilön koulutus.
Oma kunnanlääkäri pitäjään saatiin vasta vuonna 1915.
Koululaitos perustettiin Suomeen vuonna 1866. Raudussa oli ollut koulumestari jo 1600-luvulla.
Raudun ensimmäinen koulu aloitti toimintansa jo 15.1.1876. Koulujen määrä kohosi yhdeksään
vuoteen 1918 mennessä. Rautuun vuonna 1849 perustettu kirjasto oli eräs Suomen ensimmäisistä
ja kirjastossa myös käytiin ahkerasti. Kirjastotoiminta oli vilkasta myös nuorisoseurojen piirissä
ja näin kirjastotoiminta levisi koko pitäjän alueelle. Kirjastotoimen perustaja oli rovasti J. Zitting
ja hän toimi myös kirjastonhoitajana useiden vuosien ajan ilman korvausta. Varat kirjojen hankintaan saatiin lahjoituksina mm.
siten, että jokainen kuulutuksiin pantu pariskunta maksoi kirjastolle 50 kopeekkaa kirjojen ostoa varten.
Rautatien rakentamisesta Raudun kautta Pietariin keskusteltiin useasti 1800-luvun loppupuolella. Raasulin - Hiitolan radan
rakentaminen alkoi kuitenkin vasta vuonna 1915 ja se valmistui kahta vuotta myöhemmin. Rautuun rakennettiin myös harvinaisen
suuri ja komea asema-rakennus vilkaskasta rajaliikennettä silmällä pitäen.
Raudun tieverkosto oli vilkkaan Pietariin suuntautuneen kaupan johdosta kehittynyt melko tiheäksi
ja kattavaksi. Teiden kunnossapito ja talviauraus olivat talonpojille kova rasitus ja jako-osuuksista
käytiin useita riitoja. Vuonna 1886 päätettiin antaa teiden auraus eli lananveto urakalla suoritettavaksi. Aurat, ns.
puolilanat, päätettiin teettää kunnan kustannuksella. Posti kulki Rautuun Kivennavan kautta ja kunnan oli huolehdittava sen
kuljetuksesta ja se annettiin huutokaupassa edullisimman tarjouksen tehneelle. Postipäiviä oli viikossa kaksi. Vuonna 1896
postin kuljetus siirtyi valtion postilaitoksen suoritettavaksi.
Katovuosia tai muita poikkeuksellisia olosuhteita varten Rautuunkin perustettiin ns. lainajyvästöt,
joista tarvittaessa saattoi lainata viljaa. Säännöt hyväksyttiin kuntakokouksessa 4.9.1859 ja niiden
alla olivat nimet: Jakob Zitting, H. Forelius, Paulu Pipinen, Clemens Järnström, Thomas Mendu,
Thomas Mörsky ja Thomas Vuorikkinen. Jyvästöjen alkuvarastoksi koottiin viljaa jokaisesta talosta
manttaalin mukaan. Pitäjässä toimi neljä eri lainajyvästöä: Vehmaisten-, Leinikylän-, Miettilän- ja
Sumpulan vallan lainajyvästö, ja ne osoittautuivat myöhemmin hyvinkin tarpeellisiksi. Riitojakin
asioiden hoidosta syntyi, mutta yleisesti asiat sujuivat sääntöjen edellyttämällä tavalla.
Rautu ei ole tullut tunnetuksi teollisuuspitäjänä. Sumpulassa oli kuitenkin 1800-luvulla rautatehdas,
joka jalosti järvi- ja suomalmia. Tehtaan yhteydessä oli myös konepaja, joka valmisti hellarautoja,
hautapatsaita, pyöreitä tykinkuulia ja keittopatoja. Konepajan toiminta päättyi vuonna 1897.
Raudussa oli useita myllyjä viljan jauhamiseksi ja sahoja tukkien jalostamiseksi vientiä varten. Pietarihan oli lähellä ja
siellä oli rajaton tarve ruoka- ja rakennustarvikkeista. Erityisesti maitoa kuljetettiin suurkaupunkiin runsaasti. Matkaa oli
noin kuusikymmentä kilometriä, joten se taittui hyvällä hevosella yhdessä päivässä. Paluukuormassa tuotiin yleensä
elintarvikkeita, mm. leipää ja jauhoja, joiden hinta Pietarissa oli edullinen. Karjan väkirehuja tuotiin myös huomattavia
määriä. Tällä kaupanteolla kerrotaan jonkun rikastuneenkin.
Kaupan vapautuminen synnytti Rautuun lukuisia yksityisiä kauppoja 1800-luvun loppupuolella. Mikko Selosen kauppa Kaskaalan
kylässä oli ensimmäinen ja se avattiin vuonna 1870. Kauppaoikeus siirtyi Selosen vävylle Junan Tuomaanpoika Mentulle vuonna
1874. Muita yksityiskauppiaita olivat mm. Simo Gratsheff, Peter Puhakka, Feodor Sidoroff. Juhan Tuomaanpoika Mentullakin
oli vielä myöhemmin kauppaliikkeet mm.Varikselassa, Venäjän puolella Lempaalassa ja Raudun kirkonkylässä. Pisimpään kauppaa
Raudussa harjoittivat Kermiset. Osuustoimintaliike levisi Rautuun 1900-luvun alussa ja paikallinen osuuskauppa aloitti
toimintansa vuonna 1907. Osuuskuntaan oli vuoden loppuun mennessä liittynyt 258 jäsentä. Seuraavana vuonna
jäsenmäärä laski noin viidelläkymmenellä, mutta lähti siitä taas nousuun siten, että vuonna 1917 jäseniä oli jo 642.
Pitäjän pankkitoimintakin alkoi 1900-luvun alussa. Osuustoiminta näytti jälleen voimansa ja Raudun Osuuskassa aloitti
toimintansa vuonna 1902. Säästöpankkiryhmä seurasi perässä ja vuonna 1905 avattiin Raudun Säästöpankki.
Sortovuosien ja ensimmäisen maailmansodan pyörteissä alkoi kypsyä ajatus Suomen itsenäisyydestä. Venäjällä ja Suomessakin
alkanut lakkoilu ja mellakointi sai rautulaiset valppaiksi ja vuonna 1917 päätettiin pitäjään perustaa suojeluskunta.
Samanaikaisesti rakennettiin Hiitolan - Raasulin rautatietä ja Raudun asemaa, joten seudulla oli noin tuhat vierasta
työntekijää, jotka herättivät levottomuutta paikallisen väestön keskuudessa. Marraskuussa vuonna 1917 tästä joukosta muodostui
punakaartiosasto, jota johti August Junell. Tämä "kenraali" joukkoineen mellasti Raudussa ja laajemminkin Kannaksella
suorittaen ase-etsintöjä ja kuulusteluja rautulaisten keskuudessa. Suuremmilta yhteenotoilta kuitenkin vältyttiin.
Suomen julistauduttua itsenäiseksi 6.12.1917 Raudun suojeluskunta rupesi hankkimaan itselleen aseistusta ja hanke toteutettiin
yksityisin varoin. Keräyksellä rahaa saatiin 34948 markkaa ja tällä summalla voitiin hankkia 50 kivääriä ja niihin 10000
patruunaa. Venäjän puolelle rajaa oli tammikuussa 1918 saapunut 40 vaunua käsittävä juna täynnä sotilaita ja sotatarvikkeita.
Punakaartin tukema venäläinen osasto hyökkäsi Raasulista kohti Raudun asemaa noin tuhannen miehen voimin,
puolustajia oli vain noin kaksisataaviisikymmentä, mutta he saivat hyökkäyksen pysäytetyksi Mäkrän seudulle. Tämän jälkeen
punakaartilaiset ja venäläiset linnoittautuivat Raudun asemalle ja yrittivät karkoittaa aseman ympärille levittäytyneitä
valkoisten joukkoja. Taisteluja käytiin aina huhtikuun alkuun asti, jolloin 4.4.1918 tehtiin ratkaiseva hyökkäys asemalle
valkoisten saamien lisäjoukkojen avustuksella. Valkoinen armeija everstiluutnantti Yrjö Elfvengrenin johdolla voitti
kiivaan taistelun ja venäläiset yrittivät paeta rajan taakse, mutta suurin osa heistä kohtasi kuolon paikassa, joka myöhemmin
on saanut nimen Kuolemanlaakso. Hyökkääjiä kaatui arviolta noin 850 ja suomalaisten tappiot olivat noin 400 kaatunutta. Raudun
taistelun jälkeen venäläiset eivät enää lähettäneet joukkoja Suomeen, itsenäisyys oli tällä erää turvattu. Raudussa ei käytyä
sotaa koettu niinkään veljessotana, vaan muualta tulleiden punakaartilaisten ja siihen osallistuneiden venäläisten joukkojen
johdosta se koettiin taisteluna Suomen itsenäisyyden puolesta.
Hävitys oli kuitenkin jälleen kohdannut Rautua ja rautulaisia. Pahiten kärsi asemanseutu ja kirkonkylä, jossa kirkon lisäksi
oli tuhoutunut useita rakennuksia sekä luonnollisesti vielä keskeneräinen
komea asemarakennus. Tulituksessa tuhoutui myös arvokas Sumpulan hovin päärakennus.
Venäjän valtakausi oli Raudulle ja rautulaisille raskasta aikaa. Lahjoitusmaajärjestelmä haittasi taloudellista kehitystä ja
oli henkisestikin orjuuttavaa. Elettiin eräänlaisessa pysähtyneisyyden tilassa. Maanomistuskiistojen ratkettua alkoi
Raudussakin olla havaittavissa merkkejä myönteisestä kehityksestä, niin taloudellisesti kuin henkisestikin. Yhteiskunnallinen
kehitys, joka oli alkanut jo 1800-luvun loppupuolella, jatkui voimakkaana ja muutti ihmisten jokapäiväistä elämää. Tähän
ajankohtaan liittynyt voimakas kansallisuustunne aloitti tien kohti itsenäistä Suomea. Toisaalta Vänäjällä
oli päässyt valtaan sortopolitiikkaa kannattava ryhmittymä, joka kaikin tavoin pyrki saattamaan
suomen yhä alistetumpaan asemaan. Voimakas kansallisuustunne ja Venäjän sortotoimet varmaankin edesauttoivat vapaan
kansalaistoiminnan menestyksellistä liikkeellelähtöä Suomessa. Perustettiin mitä monipuolisimpia seuroja ja yhdistyksiä
ihmisten henkisen, fyysisen ja taloudellisen hyvinvoinnin edistämiseksi.
Talonpoikien päästessä Karjalassa vapaasti harjoittamaan elinkeinoaan alkoi Rautukin vaurastua. Olennainen tekijä oli myös jo
aikaisemmin mainittu Pietarin läheisyys. Keisarilliseen suurkaupunkiin vietiin monenlaisia tavaroita: maitoa, voita, halkoja ja
muuta puutavaraa. Suomen itsenäisyyden myötä tämä myönteinen kehitys koki takaiskun, rajan sulkeutuessa vuonna 1918
kaupankäynti tyrehtyi kokonaan ja rautulaisten oli haettava tuotteilleen uudet markkina-alueet. Rautu oli jälleen
rajapitäjänä idän ja lännen, Suomen ja Venäjän välillä. Lähtökohdiltaan erilaiset yhteiskuntajärjestelmät olivat luoneet
ratkaisemattomia paineita venäläisten ja suomalaisten välille, joten yhteiselo perustui ainoastaan toisen ylivaltaan ja
sortoon, josta ei voi seurata mitään hyvää. Näin olivat asiat Kannaksella, mutta muun Suomen kohdalta on todettava se
myönteinen asia, että etenkin autonomian alkuaikoina Suomi kohotettiin valtioiden joukkoon. Täällä voitiin pitkälle elää omien
lakien mukaan. Kaikki Suomesta kerätyt verot voitiin myös käyttää omien olojen kehittämiseen.
Itsenäisyyden aika
Suomen autonominen asema Venäjän valtakunnassa oli antanut mahdollisuuden kehittää maatamme
omana valtiona, toisinaan melko vapaasti, joskus taas hyvinkin rajoitetusti tarkan valvonnan alla.
Ruotsin vallan ajalta periytynyt lainsäädäntö ja yhteiskuntajärjestys oli säilynyt ja se teki mahdolliseksi kehittää itsenäistä
Suomea osaksi länsimaista kulttuuria. Verinen kansalaissota jätti kuitenkin
jälkeensä monia haavoja, joiden umpeutuminen vei kymmeniä vuosia. Karjalassa ei sotaa koettu niinkään kansalaissotana, vaan
taisteluna ulkoista vihollista, Venäjää vastaan, johtuen ilmeisesti vuosisatojen mittaisista kokemuksista ja epäluulosta
itäistä naapuria kohtaan. Kuten aikaisemmin on todettu, punakaarti ei ollut paikallinen, vaan koostui muualta tulleesta väestä.
Kunnallinen elämä Raudussa , kuten muuallakin Suomessa, kehittyi siten, että vuonna 1919 kuntakokouksen aikaisemmin
käsittelemät asiat siirtyivät kunnanvaltuustolle. Asioiden lisääntyessä oli
tarve myös lisätä henkilöitä niitä hoitamaan, kuntaan tuli esimies, rahastonhoitaja ja kirjuri. Kunnan
juoksevia asioita ja omaisuutta hoiti kunnallislautakunta. Vähäosaisten hoito oli eräs kunnan tärkeä
toiminta-alue ja sitä varten perustettiin vuonna 1920 vaivaishoitolautakunta. Seuraavana vuonna sen nimi muutettiin
köyhäinhoitolautakunnaksi ja myöhemmin huoltolautakunnaksi. Lautakunnan tärkeimmäksi tehtäväksi tuli kunnalliskodin
rakentaminen pitäjään. Asiaa monelta kannalta tutkittuaan päätti kunnanvaltuusto lautakunnan esityksestä ostaa seurakunnalta
tyhjäksi jääneen pappilan ja kunnostaa sen vanhusten käyttöön. Kunnalliskoti valmistui vuonna 1937 ja siihen kuului rakennusten
lisäksi 55 hehtaaria peltoa, joka tuotti hyvää satoa. Ylijäämä myytiin kauppaliikkeille, joten
kunnalliskodin talous oli hyvällä kannalla ja kunnalliskodin maat esimerkillisesti viljeltyjä.
Terveydenhoito oli pitkään kunnanlääkärin ja kätilön varassa. Terveystaloa ryhdyttiin rakentamaan vuonna 1929. Talo valmistui
seuraavana vuonna, mutta tuhoutui vuonna 1935 suuressa tulipalossa. Uusi terveystalo kohosi samalle tontille, mutta senkin
kohtalona, kuten lähes kaikkien pitäjän raken-nusten, oli tuhoutua seuraavassa sodassa.
Raudun ensimmäinen kansakoulu oli aloittanut toimintansa vuonna 1876 ja se oli tarkoitettu vain pojille, mutta jo seuraavana
vuotena aloitti toimintansa myös tyttökoulu. Myöhemmin nämä yhdistettiin ja vielä vuonna 1902 tämä kirkonkylän koulu oli ainoa
Raudussa. Vuoden 1918 sodassa se tuhoutui monien muiden kirkonkylän rakennusten tavoin. Uusi opinahjo valmistui vuonna 1925 ja
sitä laajennettiin vuokratiloihin vuonna 1930. Koulujen rakentaminen oli Raudussa erityisen vilkasta 1900-luvun alussa, uudet
koulut aloittivat toimintansa Sudenmäellä, Palkealassa, Orjansaaressa,
Mäkrällä, Raasulissa, Vehmaisissa, Raudunkylällä ja vielä vuonna 1937 Raudun asemalla.
Vuoden 1918 jälkeen alkoi Suomeen ja erityisesti Rautuun saapua runsaasti pakolaisia Inkerinmaalta Venäjän sisäisten
levottomuuksien ja ihmisten vainoamisen johdosta. Maahanmuuttajien ja rajaseudun väestön sivistystason ja yleisen tietämyksen
lisäämiseksi päätettiin Rautuun perustaa kansalaisopisto vuonna 1922. Sen toiminta jatkui ansiokkaasti kunnan ja valtion tuella
aina talvisodan alkuun asti
Kirjasto oli Rautuun perustettu jo vuonna 1849 rovasti J. Zittingin aloitteesta. Suomen lainakirjastojen seura antoi 145 kirjaa
ja vuonna 1860 ostettiin 64 nidosta. Varat hankittiin vapaaehtoisilla maksuilla ja avustuksilla. Kirjastonhoitajat toimivat
ilman palkkiota ja lainaus oli luonnollisesti maksutonta. Kirjaston käyttö oli vilkasta perustamisesta lähtien. Vuonna 1898
kirjastossa oli 1088 nidosta ja lainausten määrä noin 1800. Kirjasto muuttui kuntakirjastoksi vuonna 1914. Monet yhdistykset
mm. nuorisoseurat, luovuttivat kirjavarastonsa kuntakirjaston käyttöön. Koko pitäjän alueelle kirjastotoimi levisi kun useaan
kylään perustettiin piirikirjasto.
Kaupan vapautuminen 1800-luvun loppupuolella oli synnyttänyt huomattavan määrän yksityiskaup-poja Rautuun, mutta vuosisadan
vaihteen jälkeen niiden rinnalle alkoi kehittyä voimakasta osuustoi-mintaa. Raudun Osuuskauppa noin kymmenellä sivumyymälällä
vahvistettuna hallitsi kaupantekoa 1900-luvun alkupuolella, ja kehitys jatkui suotuisana aina talvisotaan asti. Itsenäisyyden
ajan yksityiskauppiaita olivat mm. Juho ja Maria Vaskelainen, Onni Järveläinen, Matti Honkanen, Matti Vesalainen sekä Juho
Hännikäinen. Lisäksi mm. Kervisillä ja monilla muilla oli Raudussa erilaista liiketoimintaa.
Rahaliikennettä itsenäisyyden ajan Raudussa hoitivat osuuskassat, joita oli yhteensä viisi sekä Raudun Säästöpankki.
Itsenäisyyden ajan rautulaisten mielenkiinto oli suuntautunut turvallisuuden vahvistamiseen ja omien elinolojen kohentamiseen.
Jo vuonna 1917 alkanut suojeluskuntaliike eli kansalaissodan jälkeenkin voimakasta kasvukautta, kyläosastoja oli yli kymmenen
ja niiden toiminta oli vilkasta. Käydyn sodan jälkeen suojeluskunnan tärkein tehtävä oli rajan vartioiminen sekä yleisen
maanpuolustushengen kohottaminen. Säännöllisissä harjoituksissa keskityttiin miesten asekunnon kehittämiseen. Ampumakoulutus-
sekä kilpailut ja urheilu eri muodoissaan kuuluivat oleellisena osana suojeluskuntakoulutukseen. Kilpailutoiminnassa Rautu
saavutti valtakunnallistakin menestystä. Kahdesti voitettiin mm. suojeluskuntien välinen kiertopalkinto
Bergmann-konepistoolikilpailussa. Raudun kunta tuki avustuksin suojeluskuntaa, samoin tekivät Raudun lotat ja he osallistuivat
lisäksi erilaisten tapahtumien järjestelyihin hoitamalla muonitusta ja muita tarpeellisia toimia. Merkittävän panoksen
suojeluskunta antoi 1930-luvun lopulla raja-alueiden linnoitustyössä ja panssariesteiden rakentamisessa.
Vuonna 1919 perustettiin Rautuun Lotta Svärdin Raudun osasto. Sen toiminta keskittyi aluksi suojeluskuntatoiminnan tukemiseen,
mutta myöhemmin kouluttautuminen sodan ajan tehtäviin tuli järjestön tärkeimmäksi päämääräksi.
Vuoden 1938 lopussa suojeluskunnan jäsenmäärä oli kohonnut yli neljänsadan ja lottia oli noin kolmesataa. Molempien järjestöjen
tekemä vapaaehtoinen työ maanpuolustuksen hyväksi oli valtava. Se kuvasti huolta tulevasta, oltiin valmiita uhrautumaan rakkaan
kotiseudun hyväksi. Lujasti kuitenkin uskottiin rauhantilan säilymiseen vielä silloinkin kun Euroopassa syttyi toinen
maailmansota 1.9.1939.
Kuten aikaisemmin on todettu, maanviljelys oli vuosisatojen ajan ollut Raudun tärkein elinkeino, mutta pitkään jatkuneen
lahjoitusmaakauden johdosta se ei ollut kehittynyt siten kuin muualla Suomessa. Vuosisadan vaihteessa keskusteluissa tuotiin
voimakkaasti esille maatalouden heikko ja alhainen kehitystaso, mutta myös se, että sillä olisi hyvät kehitysmahdollisuudet.
Näitä mahdollisuuksia heikensi kuitenkin se tosiasia, että monet rautulaiset kävivät töissä Pietarissa tai ajoivat sinne
rahtia ja ostivat näin saaduilla rahoilla sieltä halpaa viljaa ja muitakin elintarvikkeita sen sijaan, että olisivat
keskittyneet kotitilan viljelyyn. Oleellisesti maanviljelyn alhaiseen tuottoon vaikutti myös koneellistumisen heikko taso sekä
lannoitteiden lähes olematon käyttö.
Näistä lähtökohdista aloitti toimintansa Raudun maamiesseura. Alkuaikoina toiminnassa kiinnitettiin päähuomio yleiseen
neuvontaan sekä yhteisostoihin siemenviljan ja lannoitteiden hankkimiseksi edullisesti. Rajan sulkeutuminen vuonna 1918 muutti
tilannetta aivan oleellisesti, oli pakko kiinnittää huomio maatalouden voimalliseen kehittämiseen ja karjatalouden tuotteiden
markkinointiin uusille alueille. Halpaa viljaa ei enää saatu Venäjältä, se oli korvattava omalla tuotannolla. Erityistä
huomiota kiinnitettiin muuttuneessa tilanteessa tuotannon tehostamiseen ja viljelysalan lisäämiseen.
Itsenäisyyden aikana viljelysmaan kasvoi noin 2000 hehtaaria mm. soita ojittamalla, ollen kaikkiaan
noin 6000 hehtaaria. Uusista viljakasveista mainittakoon kevätvehnä, jonka viljely oli huomattavan mittavaa.
Huomioitavaa on myös karjan tarvitseman rehun kasvatuksessa tapahtunut kehitys, heikkojen niittyheinien tilalle tuki arvokas
apilaheinä, josta satoa saatiin 5000 - 8000 kg hehtaarilta. Viimeisenä uutuutena viljelyskasvien joukossa voidaan mainita
sokerijuurikas, jonka viljely aloitettiin vuonna 1938. Viljelypinta-ala oli noin 30 hehtaaria ja keskisato 19000 kg
hehtaarilta. Seuraavana vuonna viljelypinta-ala oli jo 80 hehtaaria. Juurikkaat jalostettiin sokeriksi Antrean pitäjään
perustetulla tehtaalla.
Itsenäisyyden ajan kuluessa tapahtunut muutos rautulaisessa maataloudessa oli valtava. Viljantuotannossa saavutettiin
omavaraisuus ja viljelyn edelleen kehittyessä ylijäämä voitiin myydä muun Suomen tarpeisiin.
Kuten todettiin, karjatalouden tuotteiden myynti Venäjälle tyrehtyi vuonna 1918 ja niille oli löydettävä uusi markkina-alue.
Ongelman ratkaisemiseksi Raudun karjanomistajat kokoontuivat Raudun seurakuntatalolle 31.7.1921 ja perustivat Raudun
maidonmyyntiosuuskunnan ja sen tarkoituksena oli harjoittaa maitotuotteiden kauppaa jäsenistönsä edun mukaisesti. Tehtävä oli
vaikea, mutta sopimukseen päästiinVoinvientiliike Valion kanssa säännöllisistä toimituksista ja näin oli tämä vaikea
ongelma saatu ratkaistua. Osuuskunta auttoi jäseniään myös suorittamalla edullisia yhteisostoja
väkirehujen ja lannoitteiden osalta silloin kun hinta oli edullinen. Osuuskunta jatkoi toimintaansa
talvisotaan asti. Raudussa tapahtuneeseen maatalouden mittavaan kehitykseen vaikutti ratkaisevasti maamiesseuran
toiminta. Se järjesti näyttelyitä, maamiespäiviä, kilpailuja ja monenlaista neuvontaa asioista, joihin
viljelijät työssään törmäsivät. Ratkaiseva merkitys oli myös niillä maatalousneuvojilla, jotka palkattiin edistämään
maatalouden kehitystä Raudussa. Viimeisin heistä oli Arvo Syrjälä. Raudun maamiesseuran ansioituneita jäseniä olivat mm.
Hjalmar Vesalainen, Tuomas Monto ja Matti Joro, jotka kutsuttiin Viipurin läänin maanviljelysseuran kunniajäseniksi. Hjalmar
Vesalainen oli mm. kuulunut siihen lähetystöön, joka jätti Suomen kansan adressin 5.3.1899 Venäjän keisarille.
Samaan aikaan kun maatalouden myönteinen kehitys eteni Raudussa, virisi naisten keskuudessa voimakas halu kotiolojen
parantamiseen ja elämän laadulliseen kohentamiseen. Pitäjän nuori ja tarmokas kätilö Ida Jakobson oli osallistunut Helsingissä
31.10.1900 pidettyyn Martta-liikkeen perustavaan kokoukseen ja palattuaan kotiin Mäkrän kylään hän yhdessä tilojen emäntien
kanssa alkoi puuhata Rautuunkin Martta-yhdistystä. Ida Jakobsonin lisäksi aktiivisia toimijoita olivat mm. Aune Kyllästinen,
Liisa Pietiäinen, Anna Rahikka, Mary Siikanen, Aino Thelin, Anna Valkonen ja Maria Vesalainen. Mäkrältä innostus levisi koko
pitäjän alueelle, lähes joka kylässä oli oma Martta-yhdistys ja niiden toiminta oli työtä kotien hyväksi. Kurssitoiminta oli
tärkeällä sijalla yhdistyksissä, niillä kohennettiin ruoanlaittotaitoa, tehtiin käsitöitä, opeteltiin viljelemään
keittiökasveja, kehitettiin puutarhaa, opetettiin kanojen ja mehiläisten hoitoa sekä mietittiin parannuksia kotien sisustukseen
emäntien työn helpottamiseksi ja viihtyisyyden parantamiseksi. Kuten havaitaan, on kurssitus kattanut lähes koko kodin
toimintapiirin ja sillä on ollut merkittävä vaikutus yleiseen elinolojen kehitykseen Raudussa.
Maamiesseuran ja Martta-yhdistyksen lisäksi myös muu vapaaehtoinen seuratoiminta oli Raudussa vilkasta. Erityisesti on
mainittava nuorisoseuratoiminta, joka lähti liikkeelle jo 1890-luvulla. Uuden, kansanvalistustyöhön keskittyneen seuran
toiminta alkoi lupaavasti, mutta kohtasi 1900-luvun alussa vaikeuksia ja kansalaissodan aikoihin toiminta oli muutaman vuoden
lähes olematonta. Sota tuhosi seuran irtaimiston lähes kokonaan ja talokin kärsi pahoja vaurioita. Kun talouskin oli huonolla
tolalla, ei ole ihme, että toiminnan uudelleen käynnistäminen oli hankalaa. Vuoden 1921 aikana päästiin jälleen vauhtiin ja
erityisesti voimistelu oli tärkeällä sijalla, miehet harjoittelivat kahdesti ja naisetkin kerran viikossa. Tulostakin syntyi,
seuran jäsen Simo Sappinen voitti myöhemmin kolme Suomen mestaruutta voimistelussa. Näytteleminen ja kuorolaulu olivat osa
vilkasta toimintaa erilaisten opintokerhojen lisäksi. Näytelmiä esitettiin seuran omissa iltamissa, mutta niitä käytiin
esittämässä myös muiden seurojen tilaisuuksissa. Laulukuorolle riitti myös vierailukutsuja. Nuorisoseuran toiminta oli
esimerkillistä ja sen toimintatapoja pyrittiin omaksumaan mahdollisuuksien mukaan. Raudun alueella toimi kaikkiaan kuusi
nuorisoseuraa, aina talvisotaan asti. Myös liikunnalliset urheilumuodot olivat rautulaisten suosiossa, harrastettiin
yleisurheilua, voimistelua ja hiihtoa yms. Urheilukenttiä rakennettiin omatoimisesti useaan kylään talkootyönä ja
lahjoitusten ja iltamilla kerätyn rahan avulla. Raudun alueella toimi kaikkiaan kuusi urheiluseuraa.
Kansalaissodan jälkeen Raudun seurakunta oli saman ongelman edessä kuin niin monesti ennenkin.
Vuonna 1823 valmistunut iso puinen kirkko oli tuhoutunut sodassa, kuten kaikki sen edeltäjätkin.
Väliaikaiseksi Herran huoneeksi kunnostettiin pitäjäntupa ja se palveli seurakuntaa aina uuden kirkkorakennuksen valmistumiseen
asti vuoteen 1926. Temppeli oli tehty punaisesta tiilistä ja sen kellotapuli oli rakennuksen läntiseen päätyyn tehdyssä
tornissa. Seurakuntaa oli yli kahden vuosisadan palvellut kaksi pappia, mutta vuonna 1925 toinen virka lakkautettiin
säästäväisyyssyistä. Kirkkoherran virkataloksi tuli Mustilanmäen pappila ja sen yhteydessä ollut maatila kuului hänen
palkkaetuihinsa. Papiston ja muiden kirkonpalvelijoiden palkat oli aikaisemmin suoritettu päivätöinä, viljana,
voina ja lihana, mutta vuonna 1920 siirryttiin täydelliseen rahapalkkaukseen.
Hautausmaiden hoitoon kiinnitettiin seurakunnassa erityistä huomiota. Niistä laadittiin kartat ja niitä kunnostettiin muutenkin
perinpohjaisesti. Hautausmaat jaettiin käytävillä erillisiksi lohkoiksi ja niiden varsille istutettiin pensasrivistöjä.
Seurakunnan papisto harjoitti voimakasta opetus- ja valistustyötä. Jumalanpalvelusten lisäksi pidet- tiin eripuolilla pitäjää
hartaustilaisuuksia. Rippikoulussa annettiin perusteellista uskonnonopetusta, kierto- ja pyhäkouluissa kerrottiin uskonnon
alkeet. Näiden toimien seurauksena rautulaisten kerro- taan olleen yleensä harrasta, uskonnollista väkeä.
Raudun viimeisinä kirkkoherroina toimivat Adam Järveläinen vuosina 1893-1922 ja Paavo Ismail
Salo vuosina 1924-1944. Työssään Raudun seurakunnan papit ovat viihtyneet hyvin, sillä he kaikki viimeistä lukuun ottamatta
ovat hoitaneet virkaansa kuolemaan asti. Talvisodassa seurakunnan kohtaloksi tuli menettää vasta vähän yli kymmenen vuoden
ikäinen kirkko, jäljelle jäi vain iso rauniokasa. Viimeiseen jumalanpalvelukseen Raudussa kokoonnuttiin Juhannuksena 1943 ja
se pidettiin kirkkoraunioiden viereisessä metsikössä.
Raudussa oli itsenäisyyden ajalla ortodokseja noin viidennes koko asukasmäärästä ja heitä palveli
Palkealan kreikkalaiskatolinen seurakunta, joka käsitti Raudun, Metsäpirtin, Sakkolan ja Vuokselan
pitäjät. Seurakunnan keskuspaikka sijaitsi Raudussa Palkealan kylässä, jossa sijaitsi vuonna 1865 valmistunut kirkko.
Seurakunnalla oli kirkon läheisyydessä oma hautausmaa, jota laajennettiin vuonna 1933. Seurakunnan esimiehelle kuului
virka-asuntona pappila, jossa oli virkahuoneen lisäksi viisi asuinhuonetta ja keittiö.
Jumalanpalvelusten lisäksi kuuluivat hartauden harjoittamiseen eri puolilla pitäjää järjestetyt har-
taustilaisuudet. Kreikkalaiskatolisen seurakunnan toimintaan kuuluivat myös kristinoppikoulu, kierto- ja pyhäkoulu, joilla
pyrittiin kasvattamaan väestön uskonnollista tietoa. Lisäksi seurakuntalaiset
kokoontuivat vuosittain lukuisiin kirkollisiin juhlatilaisuuksiin.
Itsenäisyyden ajalla niin luterilainen kuin ortodoksinen uskonto elivät keskenään sovussa. Kumpikin teki työtä jäsentensä
palvelemiseksi ja hengellisen hyvinvoinnin lisäämiseksi. Vuosisatojen ta-kaiset vainot oli puolin ja toisin unohdettu.
Uskonnon opetus ja muukin kansanvalitus oli voimakasta kummassakin kirkkokunnassa ja työn tuloksia seurattiin mm.
säännöllisesti järjestetyillä lukusilla, joissa tarkastettiin kansan lukutaitoa ja katekismuksen tuntemusta
Rautulaiset tunsivat seurakunnan, niin luterilaisen kuin ortodoksisen, omakseen. Se ilmeni ahkerana
kirkossa käyntinä ja muuhunkin seurakuntaelämään osallistumisena. Kreikanuskoisten keskuudessa
tämä sitoutuminen oli ilmeisesti voimakkaampaa kuin luterilaisten, syynä saattoi osittain olla heidän
vähemmistöasemansa. Muualla Suomessa voimakkaasti edenneet herätysliikkeet eivät Raudussa saaneet sanottavaa kannatusta,
turvauduttiin omiin tuttuihin sananjulistajiin ja isiltä perittyyn uskoon.
Katkera loppu
Vuodesta 1938 lähtien maailman poliittinen tilanne kärjistyi uhkaavasti ja Suomessakin katsottiin tarpeelliseksi lujittaa omia
puolustusmahdollisuuksia. Karjalan Kannaksella tehtiin linnoitustöitä ja
rakennettiin panssariesteitä, vaikka uskottiin ja toivottiin rauhan rajoillamme säilyvän. Naapuriimme syntynyt
Neuvostoliitto esitti loppukesällä 1939 Suomelle aluevaatimuksia, joihin hallituksemme ei katsonut voivansa suostua.
Varotoimenpiteenä vaihtuivat linnoitustyöt reservin ylimääräisiksi
kertausharjoituksiksi lokakuun alussa. Raudun miehet saivat kutsun 6.10.1939 ja seuraavana päivänä alkoivat käskyn saaneet
saapua palvelukseen ja heistä muodostettiin mm. rajakomppanioita, joiden tehtävänä oli rajan vartiointi ja ensimmäisenä ottaa
vastaan vihollisen hyökkäys. Tilanteen kiristyessä oli rajakylien evakuointi aloitettu 10.10.1939.
Aamulla 30.11.1939 vihollistykistön laukaukset ilmoittivat sodan alkaneen ja Rautu oli jälleen taistelutantereena. Saamansa
tehtävän mukaisesti suorittivat rajakomppaniat viivytystaistelua ja sytyttivät perääntyessään rakennukset palamaan. Rautulaiset
kodit paloivat pimeässä syysyössä. Ankarien torjuntataisteluiden seurauksena venäläisten etenemistä pystyttiin hidastamaan ja
joulukuun lopulla Neuvostoliitto joutui toteamaan, että Suomi ei ole lyötävissä muutamassa viikossa, niin kuin oli odotettu.
Tästä johtuen vihollinen keskitti Kannakselle huomattavan, miesvoimaltaan ja aseistukseltaan ylivoimaisen armeijan, joka
helmikuun alussa aloitti suurhyökkäyksen. Suomalaisten oli ylivoiman edessä peräydyttävä linjalle Viipuri - Taipale, mutta
näihin asemiin venäläisten hyökkäys saatiin pysäytettyä. Viipuria ei talvisodassa taisteluissa menetetty. Niinpä 13.3.1940
solmitun välirauhan ehtojen tultua tietoon, oli tyrmistys hirvittävä Kannaksen asukkaille ja muille suomalaisille,
kun selvisi alueluovutusten suuruus. Menetetty alue oli moninkertainen verrattuna siihen, mikä taisteluissa oli menetetty.
Rajalinja noudatti likimain Pietari Suuren aikaista rajaa. Karjalan kansalla oli
edessä pitkä evakkotaival ja asettuminen uusille asuinsijoille. Rautulaiset, joiden kotipitäjä oli tuhoutunut jo sodan
ensimmäisinä päivinä, sijoitettiin pääasiassa Savoon, Mikkelin ja Pieksämäen alueille. Talvisodan jälkeen annettu
pika-asutuslaki aloitti siirtoväen pysyvämmän asettumisen niille alueille, jonne heidät oli määrätty siirtymään.
Talvisodan jälkeinen rauha koettiin erittäin epäoikeudenmukaiseksi ja se kylvi seuraavan sodan siemenen. Tilanteen muututtua
Euroopassa Saksan hyökättyä Neuvostoliittoon alkoi sota uudelleen Suomenkin rajoilla. Menetetyt alueet haluttiin Saksan tuella
vallata takaisin ja elokuun lopulla vuonna 1941 Karjalan Kannaksella oli saavutettu vanha rajalinja ja tänne ylipäällikkö
Mannerheim pysäytti hyökkäyksen ja alkoi pitkä asemasodan kausi. Laatokan itäpuolella suomalaiset etenivät
aina Syvärille ja Ääniselle asti. Hyvin nopeasti hyökkäyksen jälkeen alkoivat karjalaiset, rautulaiset mukaan lukien, palata
kotiseuduilleen, pääosin kuitenkin vuoden 1942 puolella. Noin kolmannes entisistä asukkaista sai luvan muuttaa entisille
asuinsijoilleen. Asettuminen sodan runtelemalle seudulle oli hankalaa, sillä esim.
Raudussa vain 15% rakennuksista oli edes jotenkin säilynyt sodan hävityksiltä. Ensin oli kuitenkin
saatava pellot kuntoon ja vilja kylvettyä, vasta sitten voitiin ajatella asuntojen rakentamista.
Lähes kaikki kuntalaisten asiat hoidettiin aluksi sotilashallinnon alaisina, mutta vähitellen ne siirtyivät perustetun
kunnanhoitokunnan vastuulle. Jäseninä tässä luottamuselimessä olivat Matti Pulakka,
Jooseppi Sipponen, Tuomas Kähäri, Tuomas Pietiäinen, Jalmari Pehkonen ja Jalmari Pietiäinen. Hoitokunnan työ oli moninaista,
mm. koulutoimi oli saatava alkuun ja kansahuolto hoitamaan ihmisten jokapäiväisiä tarpeita. Uusia asumuksia alettiin rakentaa
tuhoutuneiden tilalle ja yritteliäs elämä alkoi jälleen viritä hävitettyyn pitäjään. Jälleenrakentamisessa antoivat merkittävää
apua sotilaat rakentamalla asevelitaloja etupäässä suurperheisille ja vähävaraisille.
Koulutoimintakin pääsi alkuun vuoden 1943 aikana sitä mukaa kun lapsia palasi kotiseudulleen.
Jokunen kauppakin uskaltautui aloittamaan toimintansa ja muutamat muutkin yritykset yrittivät toimia sekasortoisissa oloissa.
Uutteran rakentamisen katkaisi kesällä 1944 Neuvostoliiton Karjalan Kannaksella aloittama suurhyökkäys. Vaikka evakuointia oli
kaikenvaralta suunniteltu, eteni venäläisten hyökkäys niin nopeasti, että lähtö Raudusta tapahtui kovalla kiireellä. Rajan
kansa joutui maantielle karjoineen ja vähine tavaroineen ilman varoitusaikaa. Kuljetuskalustosta oli huutava puute, joten
mukaan voitiin ottaa vain se mikä itse voitiin kuljettaa.
Jälleen kerran kotiseutu oli menetetty viholliselle ja uusi elämä oli aloitettava vieraassa ympäristössä, rautulaiset
aloittivat sen pääosin Savossa; Anttolan, Hirvensalmen, Joroisten, Haukivuoren, Ristiinan, Jaalan, Virtasalmen, Mäntyharjun ja
Mikkelin seuduilla.
Kiivaiden taisteluiden seurauksena Neuvostoliiton hyökkäys saatiin pysäytettyä Tali - Ihantola linjalle ja rauha solmittiin
syksyllä 1944 ja talvisodan raja jäi pääpiirteissään voimaan.
Sotien ja evakuointien aikana ansiokkaasti ja pyyteettömästi vapaaehtoista työtä tehneet Raudun suojeluskuntaosasto ja Lotta
Svärdin Raudun osasto lakkautettiin rauhanehtojen mukaisesti. Rautu suomalaisena kuntana oli tehnyt tehtävänsä evakuoinnin
tultua suoritetuksi, mutta se elää edelleen rautulaisten ja heidän perillistensä mielissä. Kunnioitus monenlaisissa
vaikeuksissa kamppailleita esivanhempia kohtaan säilyy aina.